De overheid werkt aan een nieuw, toekomstbestendig stelsel voor autobelastingen. Het doel is duidelijk: elektrisch rijden moet financieel aantrekkelijk blijven, terwijl het systeem eenvoudiger en eerlijker wordt. Omdat het kabinet demissionair is, volgt besluitvorming later. De contouren liggen er wel. Weten wat er ongeveer verwacht wordt? We zetten alles voor u op een rijtje.
Wat staat er op stapel?
Tot en met 2030 ligt de nadruk op versnellen. Meer elektrische rijders is nodig voor klimaat-, energie- en stikstofdoelen. De prikkel kan daarom meer naar het aanschafmoment verschuiven in plaats van naar het verbruik. Dat geeft kopers vooraf duidelijkheid.
Tussen 2030 en 2035 wordt elektrisch rijden normaler en betaalbaarder. Dan komt er meer balans in de verdeling van lasten tussen fossiel en elektrisch. De tweedehandsmarkt krijgt extra aandacht. Richtinggevend is dat de totale autokosten van een EV in de komende tien jaar minstens 5% lager moeten liggen dan die van een vergelijkbare brandstofauto. Ook als u publiek laadt of minder kilometers rijdt. De overheid wil dit monitoren en bijsturen waar nodig.
De lange termijn
Na 2035 zijn alle nieuwe auto’s emissievrij. EV’s gaan dan stap voor stap evenrediger bijdragen aan de belastinginkomsten. De verdeling tussen belastingen op aanschaf, bezit en gebruik wordt opnieuw bekeken. De keuzes die hier worden gemaakt, hebben impact op betaalbaarheid, files en inkomsten van de staat.
Intussen werkt het kabinet aan een pseudo-eindheffing in de loonbelasting om het zakelijke wagenpark te verduurzamen. De maatregel is in uitwerking richting het Belastingplan 2026, in overleg met de sector.
Drie denkrichtingen
Er liggen drie sporen voor hervorming. De eerste is het aanpassen van de MRB, van een grondslag op gewicht naar voertuigoppervlakte. De tweede is het omvormen van de BPM naar een tenaamstellingsbelasting bij registratie. De derde is het belasten van gebruik, bijvoorbeeld met een kilometerheffing. Een vlak tarief is relatief snel in te voeren en kan aansluiten op de RDW-tellerstanden, met privacy-waarborgen.
Wat betekent dit voor u?
Op korte termijn blijft de focus op voordeel bij aanschaf van een EV. Op middellange termijn wordt de lastendruk eerlijker verdeeld, terwijl elektrisch rijden aantrekkelijk moet blijven, ook tweedehands. De overheid bereidt deze keuzes nu voor, zodat een nieuw kabinet snel kan doorpakken.
Heeft u vragen over de impact op uw lease of wagenpark? Wij denken graag mee. Van TCO-vergelijking tot timing van instappen, onze mobiliteitsexperts staan voor u klaar.