Afbeelding Fossiel Mobiel

18 november 2025

Nieuwe pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s vanaf 2027

Vanaf 1 januari 2027 wil de overheid dat alle door werkgevers verstrekte leaseauto’s voor privé- en woon-werkverkeer grotendeels emissieloos zijn. Om deze transitie te versnellen, wordt een nieuwe belasting ingevoerd voor fossiele leaseauto’s: de pseudo-eindheffing. De regeling is onderdeel van het Belastingplan 2026, maar moet nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer.

Wat houdt de pseudo-eindheffing in?

Werkgevers die hun werknemers een niet-elektrische leaseauto ter beschikking stellen die ook privé of voor woon-werkverkeer wordt gebruikt, gaan vanaf 2027 een extra belasting betalen. De regeling geldt voor alle personenauto’s met een benzine-, diesel-, hybride- of plug-in hybride aandrijving.

Belangrijke kenmerken van de heffing:

  • Het is een extra belasting voor werkgevers, niet voor werknemers. Doorberekenen is niet toegestaan.
  • Woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik, ook als een werknemer minder dan 500 km privé rijdt.
  • Bestelauto’s vallen buiten de regeling.
Hoe wordt de belasting berekend?

De belasting bedraagt:

  • 12% van de cataloguswaarde van de auto (inclusief btw en BPM) voor auto’s tot 25 jaar oud.
  • 12% van de marktwaarde voor auto’s ouder dan 25 jaar.

De pseudo-eindheffing wordt via de loonheffing per loontijdvak (meestal per maand) afgedragen.

Rekenvoorbeeld
Bij een fossiele leaseauto met een catalogusprijs van € 50.000 betaalt de werkgever:
12% × € 50.000 = € 6.000 per jaar aan pseudo-eindheffing.

 

Tiguan
Voor wie geldt deze verplichting?

De pseudo-eindheffing is verplicht voor:

  • Werkgevers die werknemers een fossiele personenauto aanbieden die zij privé of voor woon-werkverkeer mogen gebruiken.
  • Ook als er normaal geen bijtelling zou worden toegepast omdat minder dan 500 km privé wordt gereden.

Zelfstandigen met een eenmanszaak vallen niet onder deze regeling.

Overgangsregeling tot 2030

Voor auto’s die vóór 1 januari 2027 aan werknemers ter beschikking worden gesteld, geldt een tijdelijke vrijstelling van de pseudo-eindheffing.

  • Deze overgangsregeling loopt tot 1 juli 2030 (volgens de recentste toelichting).
  • Voor auto’s die ná 1 januari 2027 worden ingezet geldt de heffing direct, ook als het leasecontract eerder is afgesloten.
Wat kunt u als werkgever nu al doen?

Hoewel de regeling nog niet definitief is, is voorbereiding verstandig. De verwachting is dat het beleid wordt ingevoerd om werkgevers te stimuleren sneller over te stappen op elektrisch rijden.

Advies voor u:

  • Evalueer bestaande leasecontracten, vooral contracten die doorlopen tot na 2027.
  • Overweeg een (gedeeltelijke) overgang naar een emissievrij wagenpark.
  • Pas uw leaseregeling tijdig aan en neem beleid rond elektrisch rijden op.
  • Heeft u nog geen leaseregeling? Zorg dat deze vóór 1 januari 2027 klaarstaat en duidelijkheid biedt over voorwaarden en kosten.

Wilt u ondersteuning bij het opstellen of aanpassen van uw leaseregeling? Of wilt u weten wat deze nieuwe heffing precies betekent voor uw organisatie? We helpen u graag! 

Team