header_webfleet_rittenregistratie

27 mei 2024

CO2-rapportage verplicht vanaf 1 juli 2024

Vanaf 1 juli 2024 zijn werkgevers met meer dan 100 medewerkers verplicht om zakelijke en woonwerk gerelateerde ritten van hun medewerkers te rapporteren. De wetswijziging 'Rapportageplicht Werkgebonden Personenmobiliteit' brengt grote verandering mee voor ondernemers. Met deze rapportageplicht wil de overheid meer inzicht krijgen in de CO2-uitstoot veroorzaakt door zakelijke mobiliteit.

De ingangsdatum is uitgesteld van 1 januari naar 1 juli 2024. Dit besloot de ministerraad afgelopen november omdat de voorbereiding meer tijd kostte. Tot en met 30 juni 2024 is het rapporteren niet verplicht. Vrijwillig rapporteren kan wel. Op deze manier ontdekt u de CO2-uitstoot van de werk gebonden personenmobiliteit van uw organisatie.

header rapportageplicht

Doelstelling

In het klimaatakkoord hebben overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties maatregelen opgesteld om de CO­­­2-uitstoot in Nederland te verminderen. Daarbij hoort ook de verduurzaming van woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit. Het doel is om de CO­­­2-uitstoot door werk gebonden personenmobiliteit in 2030 met 1.5 Megaton terug te dringen. In eerste instantie vrijwillig. Maar de overheid laat nadrukkelijk weten dat de afgesproken vermindering ook kan worden afgedwongen.

Voor wie geldt de rapportageplicht? 

Alle werkgevers met 100 of meer medewerkers in dienst, zijn verplicht om te rapporteren. Wanneer uw onderneming meerdere vestigingen heeft, onder hetzelfde KvK-nummer, rapporteert u als één KvK-nummer. De CO­­­2-rapportage geldt ook voor dochterondernemingen met minder dan 100 medewerkers.

Wat moet je rapporteren?

De rapportageverplichting geldt alleen voor zakelijke- en woon-werkmobiliteit. Zakelijke mobiliteit gaat om reizen die een werknemer uitvoert in opdracht van zijn werkgever. Hieronder vallen dus ook ritten van werknemers die voor langere tijd gedetacheerd zijn bij een opdrachtgever. Woon-werkmobiliteit zijn de dagelijkse reizen tussen woning en standplaats op dat moment (en weer terug). Let op! Verplaatsingen tussen vestigingen van één organisatie tellen niet mee voor zakelijke mobiliteit.

header golf
afbeelding_shuttel_app

CO­2-rapportage met Shuttel

Shuttel registreert alle reisbewegingen van uw medewerkers, ongeacht het vervoersmiddel. Van openbaar vervoer tot deelfietsen, en van eigen vervoersmiddelen tot thuiswerken: Shuttel legt het allemaal vast, inclusief de CO­­­2-uitstoot per rit.

Er zijn twee opties om te rapporteren. Medewerkers kunnen per rit administreren of u kunt een enquête voeren onder uw personeel. Beide kunnen we vanuit De Mobiliteit voor Morgen faciliteren in samenwerking met Shuttel.

De mobiliteitspas van Shuttel biedt een oplossing. Uw medewerkers worden ondersteund bij het registreren en declareren van zakelijke ritten, woon-werkverkeer en thuiswerkdagen. Zo besparen uw medewerkers tijd en voldoet u als werkgever aan de wetgeving. De mobiliteitsapp en doorlopende deskundige adviezen zorgen voor een complete oplossing die zowel werkgevers als werknemers optimaal ontzorgt.

Ervaar zelf de kracht van het Shuttel mobiliteitsplatform met een gratis demo en ontdek waarom al meer dan 125 grootzakelijke organisaties voor Shuttel hebben gekozen. We bespreken graag een plan van aanpak en visie tijdens een vrijblijvend persoonlijk gesprek over uw mobiliteitsvraagstukken, zoals CO2-rapportage, reiskostenregeling, wagenparkbeheer, flexibiliteit en duurzaamheid.