
Tijdens de troonrede en het belastingplan 2026 zijn vandaag belangrijke maatregelen aangekondigd die direct gevolgen hebben voor automobiliteit in Nederland. Dit zijn de belangrijkste veranderingen.
52% belasting op auto van de zaak met CO₂-uitstoot
Vanaf 2027 worden werkgevers zwaarder belast wanneer zij werknemers een auto van de zaak met CO₂-uitstoot aanbieden. Er komt een 52% pseudo-eindheffing in de loonbelasting. Dit betekent dat werkgevers 52% belasting betalen over de bijtelling van een auto van de zaak die uitstoot veroorzaakt.
Voor werkgevers kan dit een flinke kostenpost worden, waardoor - naar verwachting - vaker wordt gekozen voor emissievrije auto's. Voor elektrische auto’s geldt deze heffing niet, en ook niet voor auto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt.

Extra korting op motorrijtuigbelasting voor emissievrije voertuigen
De motorrijtuigbelasting (MRB) voor emissievrije voertuigen is al lager dan voor benzineauto’s.
- In 2024 gold er helemaal geen MRB voor emissievrije auto's
- In 2025 gold er 75% korting op de MRB van uitstootvrije personenauto's
- Van 2026 - 2028 daalt deze korting naar 30%
- In 2029 ontvangen eigenaren van elektrische auto's nog 25% korting
- En vanaf 2030 is er helemaal geen korting meer op uitstootvrije auto's
Dit maakt het kopen van een nieuwe elektrische auto aantrekkelijker en zorgt ervoor dat de belastingdruk voor EV’s en benzineauto’s meer in balans blijft. Voor consumenten die de komende jaren een elektrische auto overwegen, kan dit dus een financieel voordeel opleveren.
Einde fiscaal voordeel elektrische auto’s
Elektrisch rijden werd de afgelopen jaren fiscaal gestimuleerd met een lagere bijtelling. Dat voordeel verdwijnt vanaf 2026. Voor nieuwe elektrische auto’s gaat dan hetzelfde tarief gelden als voor benzineauto’s: 22% bijtelling.
Voor zakelijke rijders betekent dit dat het financiële voordeel van elektrisch rijden bijtellingstechnisch verdwijnt. De keuze voor elektrisch blijft vaak nog steeds aantrekkelijk door lagere gebruikskosten en onderhoud, maar het fiscale voordeel verdwijnt volledig. Bekijk hier de huidige voorraad elektrische auto’s; nieuw en jong gebruikt.
Accijnsverlaging brandstof verlengd
De tijdelijke accijnsverlaging op benzine, diesel en lpg blijft langer van kracht. In plaats van dat de korting al eerder zou stoppen, loopt de regeling nu door tot eind 2026. Hiermee voorkomt de overheid een flinke prijsstijging aan de pomp. Voor zowel particulieren als ondernemers betekent dit dat de brandstofkosten voorlopig minder hard stijgen dan eerder verwacht.
Vrachtwagenheffing in plaats van Eurovignet
Voor eigenaren van vrachtwagens verandert er ook veel. Vanaf halverwege 2026 wordt een vrachtwagenheffing ingevoerd. Dit houdt in dat trucks vanaf 3,5 ton gemiddeld 18,6 cent per kilometer moeten betalen op snelwegen en een aantal andere grote wegen.
Het huidige Eurovignet komt daarmee te vervallen. De bedoeling van de nieuwe heffing is dat de opbrengsten worden geïnvesteerd in verduurzaming en innovatie van de transportsector. Voor bedrijven in de logistiek en transport betekent dit wel hogere kosten per gereden kilometer.
Wat betekent dit voor u?
Met deze maatregelen verandert er veel voor zowel werkgevers, zakelijke rijders als particuliere automobilisten.
- Voor werkgevers en leaserijders nemen de fiscale voordelen van elektrisch rijden af, terwijl auto’s met CO₂-uitstoot juist zwaarder belast worden.
- Voor consumenten blijft de aanschaf van een elektrische auto aantrekkelijk door de verhoogde korting op motorrijtuigbelasting tot en met 2028. Dat maakt de drempel om de overstap te maken lager.
- Het rijden met vrachtwagens wordt duurder. Slim plannen en verduurzamen van het wagenpark wordt daardoor steeds belangrijker.
Bij De Mobiliteit voor Morgen volgen wij deze ontwikkelingen nauwgezet. Wilt u weten wat dit voor uw situatie betekent? Onze adviseurs helpen u graag verder met persoonlijk advies en kijken samen met u naar de beste mobiliteitsoplossingen voor de komende jaren.